Followers

Baca sini! Baca sini!

Sunday, 30 October 2011

Aidiladha XX-I-II

Raya Haji kali ni gua tak balik kampung, memandangkan cuti tiga hari je. Dari kedah balik pahang, tak cukup beb kalau tiga hari ni. Kena pulak musim Exam. Nak tak nak raya dekat sini je la gua kali ni. Tat nenas, lemang dan ketupat gua terbayang dah, tapi nak buat macam mana. Kena hadap juga la raya dekat sini. Jadi, nak buang rasa sedih tu, gua pun buat-buat sibuk mengulangkaji, kononnya. Tapi teringat juga dekat family gua, lagi-lagi mak gua. Ada juga la rasa nak menangis tu. Tapi gua tahan. Dah teringat tu mula la layan flashback.
Gua ingat masa kecik-kecik, kalau raya je beli baju melayu kaler merah. Sebab gua nak jadi power rangers merah. Masa tadika, gilir-gilir pakai baju kaler hijau dan merah. Isnin, Rabu dan Jumaat kaler merah. Selasa dan Khamis kaler hijau. Kadang-kadang, sengaja gua pakai baju merah hari-hari. Sebab gua kan power rangers merah.
Mak gua selalu pesan, "Kalau nak jadi power rangers kena la pandai, nak pandai kena la rajin pergi sekolah." Tapi masa tu gua budak-budak lagi, kalau gua tahu dah besar ni kena ambik macam-macam jenis Exam, sabtu dan ahad pun gua suruh mak gua hantar pergi sekolah. Lepas tu, mak gua belikan beg sekolah power rangers, rajin la gua pergi sekolah. Sebab nak menunjuk je. Kahkahkah.
Bila dah besar sikit, baru gua tahu, gua tak boleh pun jadi power rangers. Mak gua cakap macam tu sebab nak gua rajin pergi sekolah dan jadi pandai. Tapi, gua rasa boleh juga kalau nak jadi power rangers ni. Tu polis, askar dan bomba tu, kira power rangers juga la, sebab selamatkan orang. Jadi, gua tabik dengan mak gua la. Sebab tak jemu mendidik gua ni. Gua berdoa semoga gua dapat jaga dia macam mana dia jaga gua dari kecik sampai la besar macam sekarang ni. SALAM AIDILADHA!

Wednesday, 19 October 2011

Powerrr!!!



The Lagendary of Thrash Metal Melayu.

Tuesday, 18 October 2011

Cerita Zaman Sekolah

Entri kali ni, gua nak cerita pasal gua muda-muda dulu, masa zaman gua hanyut mengikut darah muda. Setiap segala yang berlaku, gua rasa mencabar kepanasan baran gua. Sekarang ni, pada usia dua puluh empat tahun, gua masih lagi sekolah, kawan-kawan gua dah ada yang bertunang, yang kawin pun ada juga. Gua masih lagi dengan buku, pen, asigment dan mengadap muka-muka Lecturer, ada yang cun, yang garang lagi ramai.

Kalau gua tau belajar ni susah, takde la gua nak jadi degil dan jahat masa sekolah menengah dulu. Macam-macam gua buat, melepak dalam hutan, menyorok dalam Almari, menyorok dalam tandas dan macam-macam jahat lagi la, sebabnya malas pergi sekolah. Cikgu-cikgu pun dah malas nak tegur, sudahnya jadi la gua macam ni, kurang pandai. Bila dah buat salah, macam-macam denda la yang gua dapat.
Gua standby dah alasan dalam kepala, sebab gua rasa setiap apa yang gua buat, mesti ada alasan kena gua buat benda tu. Bila kena tangkap, gua pakai la alasan-alasan tu, ada yang menyelamatkan gua, tapi banyak kena lempang la bila gua bagi alasan. Tapi tak serik, buat juga lagi. Ada sekali tu, lepas makan dekat kantin, ni cerita masa gua tingkatan 6 atas la. Gua malas nak masuk kelas, gua pun balik la hostel, merokok sebatang dua dulu, rutin lepas makan.
Tengah-tengah menghayati sedutan demi sedutan, tiba-tiba gua dengar bising-bising, tak lain tak bukan la ni, kena serang hendap dengan warden dan cikgu disiplin gua agak. Gua cepat-cepat buka baju dan seluar sekolah, sapu minyak cap kapak dekat muka lepas tu baring, tunggu je dua orang tu datang.
"Kenapa ni?" Soal warden.
"Demam, Ustaz." Gua jawab, suara dah lemah habis dah.
"Alahai, demam yea? Ubat makan dah?" Soal warden lagi.
Gua menggelengkan kepala, kononnya tak larat sangat la, sampai bercakap pun tak boleh.
Zapppp! Rotan singgah dekat punggung gua, pedih juga walaupun berlapik dengan selimut, perit je rasa punggung gua masa tu.
"Jangan nak menipu, saya nampak kamu dekat kantin tadi, tu rokok tu. Sorok la sikit." Katanya lagi.
Akhirnya gua terpaksa mengadap pengetua. Tapi itu tak buat gua serik. Berdendam pulak dengan Cikgu-cikgu. Tapi tu dulu la, sekarang gua dah jadi baik. Makan pun baca Bismillah, nak kentut pun gua masuk tandas, bhaiii! Kahkahkah. Gua pesan sikit la yea, sikit je.
"Biar takde makwe dari takde pelajaran. Ko tak pandai membaca, mengira senang-senang je orang kencing ko, beb!"