Baca sini! Baca sini!

Sunday, 21 August 2011

Ayam Percik

Entri kali ni pun pasal kenangan bulan puasa juga, bulan puasa masa gua kecik-kecik la. Budak baik macam gua, dari dalam perut mak lagi dah mula puasa. Petang tu, gua relaks je main bola, budak-budak sebaya gua takde yang join, semua letih puasa. Gua malas nak jadikan puasa tu alasan untuk tak bersukan, lagi pun dekat setengah baldi dah gua minum air paip tadi. Ada la tenaga sikit. Elok je gua nak buat sepakan lencong, mak gua panggil. Gua sebagai anak mithali terus menyahut dan pergi ke pintu dapur,
"Pergi beli Ayam Percik kejap, nanti boleh makan waktu berbuka nanti." Kata mak gua.
"Nak berapa ekor,Mak?"
"Beli 3 ketul dah la." Kata mak gua lagi, dia hulurkan 20 ringgit dekat gua.
Gua pun pergi la berjalan kaki, sampai je dekat tempat menjual Ayam Percik, gua mintak 3 ketul. Pakcik tu bagi 4 ketul, percuma seketul. Katanya, kesian sebab gua letih puasa. Dia tak tau padahal gua letih sebab main bola. Selepas mengambil baki, gua pun berjalan balik ke rumah. Sekejap-sekejap guan tengok Ayam Percik dalam plastik tu, lain macam bau dia. Jadi, gua pun makan la seketul, ada lagi 3. Gua berenti tepi semak makan masa tu. Tengah sedap-sedap makan, gua tak sedar habis empat-empat ketul gua telan. Mampus!
Sampai je dekat rumah, gua buat muka sedih. Gua dah rancang dah nak buat macam ni masa berjalan balik tadi, ini rancangan yang paling bernas gua fikir. Gua buat muka sedih depan mak gua,
"Haaa, kenapa lak ni?" Soal mak gua.
"Duit nak beli Ayam tadi tercicir la mak, penat orang cari, tak jumpa. Dah la puasa." Jawab gua, menipu.
"Takpe la, takde rezeki la tu. Lainkali simpan duit elok-elok." Kata mak gua lagi, kemudian dia sambung berperang dengan dapur, memasak untuk berbuka nanti.
Malam tu, berbuka la kami anak-beranak tanpa Ayam Percik. Selamat gua, gua paksa juga makan banyak-banyak walaupun dah kenyang, takut Abah gua perasan, kantoi pulak tak puasa nanti. Lepas dah siap makan, gua bersiap-siap nak ikut pergi terawih.
"Ni duit sape banyak-banyak ni?" Soal mak gua, dia pegang seluar pendek gua pakai petang tadi.
"Duit orang la mak, kan seluar orang tu." Jawab gua.
"Haaa, ambik duit abah yea? Banyak sangat ni." Sergah mak gua.
"Mana ada ambik, tu duit lebih petang tadi." Jawab gua jujur, lepas tu baru gua rasa lain macam.
Gua tengok muka mak gua, tadi elok-elok je cun, dah berubah dah, dia tengok gua macam nak makan gua je. Aduhhh! Mampus gini, gua terlepas cakap pasal duit tu. Dan, malam itu gua menangis, tanda gua menyesal dengan perbuatan menipu. Gila tak menangis, mak dengan abah gua berduet rotan gua dengan penyangkut baju.





1 comment:

  1. hahahaha.. funny thou.. ahaks~ tahniah3.. wat sy pecah perut mlm3 ni.. hehehe

    ReplyDelete