Followers

Baca sini! Baca sini!

Friday, 26 August 2011

Salam Lebaran

Di kesempatan ini, gua mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua orang yang sudi follow dan baca blog gua ni. Gua menyusun 10 jari tanda minta maaf, jika terkasar komen, terkurang bahasa atau apa-apa yang sewaktu dengannya. Sesungguhnya tidak terniat langsung gua sengaja nak buat macam tu. Jika korang pun nak minta maaf, dari nampak anak Bulan Ramadhan lagi gua dah maafkan dah. Izinkan gua berpantun sedikit,
Pergi memancing si ikan keli,
Bawa umpan roti dan maggi,
Andai ada kesilapan diri,
Harap diampun semua sekali.
Akhir kata dari gua, semoga selamat pulang berhari raya, berhati-hati di jalanraya, pandu la dengan berhemah, ingat orang tersayang. Gua takde duit raya nak bagi, kad raya pun takde juga, tapi gua ada hati yang ikhlas untuk mengucapkan: 
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN






Tuesday, 23 August 2011

Suatu Petang

Kalau ada masa lapang, kerap juga gua baca novel ni, biasanya novel mak gua la yang gua rembat bawak balik hostel. Gila nak beli, muka ganas macam Rambo, takkan nak pergi beli novel. Petang itu, gua baca sebuah novel, sebagai salahsatu cara untuk membunuh masa yang ada. Gua jadi tertarik dengan satu ayat dalam novel ni "Cinta belum lagi jodoh, tapi jodoh itu sudah pasti cinta" power juga ayat ni. Jadi, gua buat keputusan untuk keluar berjalan-jalan, ini juga salahsatu dari cara-cara untuk membunuh masa lapang gua. Setelah itu, gua pun memandu motorsikal, jenis Honda Ex5. Rakan-rakan seperjuang gua semua ingat gua beli motorsikal tu guna duit PTPTN, padahal mak gua yang hadiahkan sebab gua dapat masuk Universiti. Ingat ada PTPTN je boleh beli agaknya. Phuihhh!

Hampir setengah jam juga gua meronda, takde lagi gua jumpa jodoh, kalau tak boleh juga gua tanya pasal cinta. Agaknya, makwe-makwe sini semua duduk rumah, sms dengan pakwe. Takpe la, kejap lagi kalau takde apa, kalau dah bosan gua balik hostel je la. Waktu nak balik tu gua nampak ada satu brader ni tepi sungai, hisap rokok buat dengan surat khabar, panjang juga rokok dia. Power brader ni, power. Silap-silap sedara dengan Bob Marley, tak pun Kurt Cobain.
Jadi, gua berkira-kira nak lepak dengan dia la, boleh juga berbual-bual. Gua pun memandu menghala ke arah brader tersebut. Gua bagi signal ke kanan, kemudian parking motorsikal gua. Gua berjalan ke arah dia. Lebih kurang jarak 10 meter, gua pusing balik. Lekas-lekas gua berjalan ke motorsikal gua. Brader tu gua dengar dia bercakap sorang-sorang,
"Dulu, lembu aku ramai. Habih mati kena selesema burung, yang kapai selam pasaipa dia menyelam? Pasaipa tak pi bulan? Duit aku dok ada 8 juta, aku kaya, kayaaaa!!!" Kata brader itu, sambil mengutip daun simpan dalam baju.





Sunday, 21 August 2011

Bumi Asing

Cerita ini berlaku pada tahun 2008, kali pertama gua jejakkan kaki ke Negeri Kedah, di Alor Setar. Gua ke sini kerana menyambung pengajian gua. Negeri ini cukup asing bagi gua, loghat yang aneh. Gua tak pernah keluar dari Negeri kelahiran gua, Negeri Pahang. Tak pernah terlintas di kepala otak gua, akan tinggal di negeri ini. Gua juga sedikit musykil, apa hal banyak sangat orang tanam lalang dekat sini? Apakah fungsinya kepada ekosistem negeri ini? Atau sekadar salahsatu dari kempen oleh kerajaan untuk menghijaukan bumi? Macam-macam pendapat dan kesimpulan yang bermain di dalam kepala gua. Gua mula buat sedikit kajian, kadang-kadang tidur pun lewat. Rakan sebilik gua, ada juga menegur perangai gua. Gua buat tak tahu je.

"Hang jangan hisap dadah, sat lagi kena tangkap. Nah, hisap rokok balut ni, tembakau cap kuda, padu baqhang. Ayaq ketum hang pernah terai ka?" Katanya, menasihatkan gua.
Gua masih tak puas hati, selagi tak tau sebab apa dan kenapa, selagi itu hati gua tak puas. Kenapa tak tanya rakan sebilik gua? Lagi baik kalau gua tanya dengan kucing. Otak dia dengan kucing, cerdik dia sikit je gua rasa. Hari berganti hari, minggu berganti minggu. Gua tak dapat lagi jawapan. Jadi gua buat keputusan untuk keluar mencari jawapan.
Petang itu, angin bayu bertiup lembut. Lalang meliuk-lentok, panas juga hati gua tengok lalang meliuk-liuk macam tu. Dekat kampung gua ada juga orang tanam lalang, tapi takde la dijaga bagai menatang minyak yang penuh. Gua patahkan satu pokok lalang tu. Puas sikit hati gua masa tu.
"Dok buat apa tak tau, dok sorang-sorang lagu ni. Hang hisap gam ka cheq? Jangan dok buat lagu tu, Pakcik balun sat lagi, mampuih!" Tegur seorang Pakcik, kurang sopan juga tegurannya itu.
"Pakcik, pasal apa orang tanam lalang banyak sangat dekat sini? Lembu takde pun?" Soal gua, gua beranikan diri bertanya.
"Laaa, awat cheq? Hat tu bukan lalang, tu padi. Tudiaaa aihhh, hang bodo sungguh ka?" Soal Pakcik itu lagi, dia kelihatan bingung sedikit.
Gua pun bersalam, kemudian meminta izin untuk pergi, Pakcik tersebut masih lagi membebel dalam loghat yang gua kurang paham. Gua syak Pakcik tu asal dari Baling. Dan, gua tak akan sia-siakan 4 tahun gua di sini untuk belajar bersungguh-sungguh!






Balik Raya

Entri ini juga bercerita pasal puasa, yea la sekarang kan bulan puasa. Gua bercerita la pasal puasa dengan bersungguh-sungguh. Setelah hampir sebulan berpuasa dia hostel, tiba la waktunya untuk balik ke kampung. Masa tengah-tengah bulan puasa hari tu, gua dah berbincang dengan rakan sekampung gua, dia kerja Askar dekat Jitra, gua lak duduk hostel dekat Mergong, Alor Setar. Dia ajak gua balik sekali dengan kawan dia, naik kereta. Gua pun bersetuju la. Senang sikit kalau naik kereta dari naik bas.
Gua buat tak tau je la, tengok kawan-kawan satu negeri dengan gua pergi berebut beli tiket. Yea la, gua balik naik kereta, apa ada hal. Dua hari lepas tu, kawan gua kerja Askar tu call, dia cakap budak yang gua dengan dia nak tumpang tu tak dapat cuti, dia balik naik trak sampai Kem Askar Bentong. Gua? Mengelupur la pergi Terminal bas Shahab Perdana, nak beli tiket. Cilakeee betul. Ulat tiket lagi babi, sampi 70 ringgit jual tiket dekat gua, biasa 48 ringgit je. Nak tak nak, beli juga la, gila apa nak beraya dekat hostel sorang-sorang. Okay-okay, di pendekkan cerita, gua pun selamat touchdown di puduraya. Lebih kurang pukul 4 petang. Maknanya, sempat lagi gua naik bas pukul 5 dari Jalan pekeliling ke Raub. Dalam pukul 6.30 atau pukul 7 sampai la ke Raub. Boleh berbuka dekat Bandar Raub je nanti. Jadi, gua pun selamat berada di dalam perut bas Pahang Lin Siong, warna merah pekat.
Setelah itu bas pun meluncur laju, mengikut kehendak setiap penumpang yang membeli tiket dan naik bas tersebut. Gua relaks, melihat keluar tingkap sambil menyanyi lagu balik kampung, nyanyian Allahyarham Sudirman. Ketika gua berada di antara dua alam, alam sedar dan alam mimpi. Bas berhenti dengan tiba-tiba. Gua mula berfikir bukan-bukan, bas kena hijacked ke? Adakah gua akan diculik? Kemudian dijual di pasaran antarabangsa? Saat itu wajah mak dan abah gua bersilih ganti di depan mata, gua rasa nak menangis dah, kemudian bayangan abah gua mengetuk kepala gua "pergi la tanya driver tu, apa hal!". Gua terus tersedar dan mengikut arahannya.
"Manyak soli aaa, roda angin sikit kurang, mau isi lulu la." Kata driver, gua syak dia orang cina.
Masuk bengkel rupa-rupanya, gua rasa tenang balik. 5 minit. 10 minit. 15 minit. 20 minit. 25 minit, bas tak setel lagi, gua dah resah balik, makanan apa pun tak beli lagi ni. Gua jangka sampai pukul 7 petang dekat Raub, ni dah pukul 6 lebih dekat bengkel lagi ni. Apa cerita macam ni?
"Lama lagi ke, Uncle?" Soal gua, muka gua masamkan sedikit, bagi nampak serius dan gangster.
"Wa mau cakap banyak pun talak belani ma, lu tanya ini roda la, apa maciam?" Jawab Uncle itu, tanpa sedikit pun dia rasa bangang.
Sepuluh minit selepas itu, bas kembali bergerak. Memang tak sempat nak berbuka dekat Bandar Raub nanti ni. Gua perhati satu-persatu muka manusia dalam bas, ada 5 orang semuanya. 3 Bangladesh, 1 India dan 1 lagi gua tak dapat kenalpasti orang apa. Takde harapan langsung gua nak paw makanan.
"Jika kita melambat-lambatkan bersahur, maka akan dapat pahala. Begitu juga, jika mempercepatkan berbuka."
Gua teringat kata-kata seorang Ustazah dalam Astro Oasis, Ustazah apa entah nama dia. Tapi cantik juga la. Gua nak pahala berbuka awal, jadi gua terus mengorek hidung, sebab setahu gua itu salahsatu dari perkara yang membatalkan puasa. Jadi gua dapat pahala sunat berbuka awal. Kehkehkeh!





Ayam Percik

Entri kali ni pun pasal kenangan bulan puasa juga, bulan puasa masa gua kecik-kecik la. Budak baik macam gua, dari dalam perut mak lagi dah mula puasa. Petang tu, gua relaks je main bola, budak-budak sebaya gua takde yang join, semua letih puasa. Gua malas nak jadikan puasa tu alasan untuk tak bersukan, lagi pun dekat setengah baldi dah gua minum air paip tadi. Ada la tenaga sikit. Elok je gua nak buat sepakan lencong, mak gua panggil. Gua sebagai anak mithali terus menyahut dan pergi ke pintu dapur,
"Pergi beli Ayam Percik kejap, nanti boleh makan waktu berbuka nanti." Kata mak gua.
"Nak berapa ekor,Mak?"
"Beli 3 ketul dah la." Kata mak gua lagi, dia hulurkan 20 ringgit dekat gua.
Gua pun pergi la berjalan kaki, sampai je dekat tempat menjual Ayam Percik, gua mintak 3 ketul. Pakcik tu bagi 4 ketul, percuma seketul. Katanya, kesian sebab gua letih puasa. Dia tak tau padahal gua letih sebab main bola. Selepas mengambil baki, gua pun berjalan balik ke rumah. Sekejap-sekejap guan tengok Ayam Percik dalam plastik tu, lain macam bau dia. Jadi, gua pun makan la seketul, ada lagi 3. Gua berenti tepi semak makan masa tu. Tengah sedap-sedap makan, gua tak sedar habis empat-empat ketul gua telan. Mampus!
Sampai je dekat rumah, gua buat muka sedih. Gua dah rancang dah nak buat macam ni masa berjalan balik tadi, ini rancangan yang paling bernas gua fikir. Gua buat muka sedih depan mak gua,
"Haaa, kenapa lak ni?" Soal mak gua.
"Duit nak beli Ayam tadi tercicir la mak, penat orang cari, tak jumpa. Dah la puasa." Jawab gua, menipu.
"Takpe la, takde rezeki la tu. Lainkali simpan duit elok-elok." Kata mak gua lagi, kemudian dia sambung berperang dengan dapur, memasak untuk berbuka nanti.
Malam tu, berbuka la kami anak-beranak tanpa Ayam Percik. Selamat gua, gua paksa juga makan banyak-banyak walaupun dah kenyang, takut Abah gua perasan, kantoi pulak tak puasa nanti. Lepas dah siap makan, gua bersiap-siap nak ikut pergi terawih.
"Ni duit sape banyak-banyak ni?" Soal mak gua, dia pegang seluar pendek gua pakai petang tadi.
"Duit orang la mak, kan seluar orang tu." Jawab gua.
"Haaa, ambik duit abah yea? Banyak sangat ni." Sergah mak gua.
"Mana ada ambik, tu duit lebih petang tadi." Jawab gua jujur, lepas tu baru gua rasa lain macam.
Gua tengok muka mak gua, tadi elok-elok je cun, dah berubah dah, dia tengok gua macam nak makan gua je. Aduhhh! Mampus gini, gua terlepas cakap pasal duit tu. Dan, malam itu gua menangis, tanda gua menyesal dengan perbuatan menipu. Gila tak menangis, mak dengan abah gua berduet rotan gua dengan penyangkut baju.





Gua dan Cinta

Setiap kali bulan puasa. Semua orang akan ada kenangan tersendiri. Jadi gua pun ada juga la kisah di bulan puasa ni. Ianya berlaku beberapa tahun yang lepas, kalau tak salah gua seminggu sebelum raya rasanya. Waktu tu, gua keluar makan, berbuka puasa dengan makwe. Sementara menunggu azan Maghrib, kami pun berbual-bual. Bercerita pasal pasukan Manchester United, kemudian kenapa logo Manchester United ada gambar setan, akhirnya berkenaan setan kena ikat di bulan puasa.

Dalam pada tengah berbual tu, tiba-tiba makwe gua tanya,
"Awak puasa ada tinggal tak?"
Gua dah serba salah beb! Gua ada tinggal puasa, tapi takkan nak bagitahu. Tak tulang rusuk kanan la kalau dia tahu, macam mana nak jadi imam dia kalau dia tahu? Gua relaks. Hidup kena relaks beb!
"Ada juga tinggal." Gua jawab, jujur.
"Banyak ke?" Soal makwe gua lagi.
"Sehari je," gua jawab.
"Ya ke? Sumpah? Haaa, kalau tak tipu cakap sumpah!" Ugut makwe gua.
"Sumpah! Tinggal sehari je, yang lain semua tak puasa." Gua jawab, jujur lagi.
Lepas tu gua pun ketawa-ketawa manja. Kiranya, gua anggap dia ingat gua tengah buat lawak la. Makwe gua tak gelak langsung. Serius je. Sampai habis waktu berbuka pun serius lagi.

Dan seperti mana berakhirnya Bulan Ramadhan pada tahun itu, berakhir juga la kisah cinta gua dengan dia.




Saya Tak Kira!

Saya tak kira, apa nak jadi kali ini, jadi la. Saya tak peduli dah. Geram juga saya rasa bila kawan-kawan yang duduk semeja minum teh O ais, hisap rokok John sama-sama berbual pasal benda ni. Jadi saya dah tekad, dah fikir masak-masak dah. Muktamad.

Jadi apa yang korang baca sekarang ni adalah tulisan di blog saya la. Amacam? Sedap ke main blog ni? 

Kahkahkah.